Schiphol en KLM hebben ´s werelds eerste volautomatische passagiersbrug in gebruik genomen. Met deze innovatie wordt een dubbel uitgevoerde passagiersbrug binnen een minuut automatisch aangesloten. Dat draagt bij aan een kortere tijd tussen aankomst en vertrek van het vliegtuig, waarin elke minuut telt. Ook wordt de kans op storingen of schade door bedienfouten verminderd.

De volautomatische passagiersbrug zal op de F-pier gebruikt worden door KLM en haar Skyteam partners voor intercontinentale vluchten. De geautomatiseerde passagiersbrug wordt tot eind 2019 getest in de draaiende luchthavenoperatie van Schiphol. Daarna wordt een besluit genomen over verdere uitrol op de luchthaven.

De luchthaven heeft de geautomatiseerde passagiersbrug ontwikkeld in samenwerking met bruggenleverancier CIMC-TianDa, het Nederlandse hightech bedrijf Sioux-CCM en KLM. De passagiersbrug is uitgerust met een slimme technologie, waarbij camera’s op de brug de deur van het vliegtuig herkennen. Met behulp van sensoren kan de brug zichzelf vervolgens tot aan de deur van het vliegtuig aansluiten. Een medewerker van KLM activeert de automatische passagiersburg en houdt toezicht op het proces.