Daar kan een beste kwak in

Gelderland trapt elektrische transportfiets aan

In Gelderland loopt een pilot met een nieuw type elektrische transportfiets. PostNL bezorgt met deze fiets pakketjes in de binnenstad zonder uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De proef geeft inzicht in het gebruik van de speciaal voor dit doel ontwikkelde transportfiets. Wij betaalden mee aan het ontwikkelen van deze fiets.

Pakketje op een schone en stille manier bezorgd

Christianne van der Wal, gedeputeerde voor mobiliteit en goederenvervoer: “Duurzame logistiek is niet alleen belangrijk voor Gelderland door onze ligging op de belangrijkste goederencorridor in Europa, maar ook voor onze dagelijkse logistiek. Hoe mooi is het als je pakketje op een schone en stille manier aan huis of aan je bedrijf wordt bezorgd? Daarom hebben we meebetaald aan het ontwikkelen. Ik ben dan ook benieuwd naar deze pilot.”

Bezorgen zonder uitstoot

De proef is een initiatief van Fulpra en PostNL, in samenwerking met de gemeente Nijmegen. Nijmegen werkt aan een emissievrije binnenstad; een binnenstad zonder uitstoot van CO2. De transportfietsen zijn gemaakt door het Nederlandse bedrijf Fulpra. Wij betaalden mee aan de ontwikkeling en de bouw van deze transportfietsen. Vanuit het programma Gelderse Corridor stimuleren we duurzaam en schoon transport. We werken daarbij (inter)nationaal samen. Het Europese Interreg-project I-AT-project richt zich op het onderzoeken en stimuleren van vernieuwende manieren van vervoer en transport. Na evaluatie van de proef besluit PostNL of de bezorging per transportfiets in Nijmegen doorgaat en of het ook in andere binnensteden te gebruiken is.

Rolcontainers

De Fulpra is een elektrische, driewielige transportfiets. Hij is speciaal gemaakt voor gebruik in een stad. Achter op de fiets is een gesloten kast gemonteerd, met een laadruimte van 2,6 kubieke meter. Daarin passen precies 2 standaard rolcontainers van PostNL. Deze kunnen via oprijplaten eenvoudig geladen en gelost worden. De fietsen hebben een elektrisch vermogen van zo’n 1.000 watt. Dat is ongeveer 4 keer zoveel als het vermogen van een normale elektrische fiets. Dankzij dat grote vermogen en hun krachtzijn ze geschikt voor intensief zakelijk gebruik. De fietsen zijn 1 meter breed, hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en kunnen ongeveer 70 kilometer afleggen zonder op te laden. De fietsen zijn voorzien van verschillende sensoren en een communicatiesysteem. Zo kunnen we de technische staat en de beveiliging van de fiets op afstand monitoren.

Geen helm

De transportfietsen zijn goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Voor de fietsen zijn geen helm en rijbewijs nodig en ze mogen gewoon op het fietspad rijden. De gemeente Nijmegen heeft het bovendien mogelijk gemaakt dat de fietsen ook kunnen leveren in straten waar normaal niet gefietst mag worden.

Speciaal centrum

De bezorging van pakketten per fiets vindt plaats vanaf een speciaal centrum aan de rand van de Nijmeegse binnenstad. Daar worden de transportfietsen gestald en opgeladen. PostNL voert de rolcontainers met pakketten per vrachtwagen vanaf het pakkettensorteercentrum in Elst aan en laadt ze in het speciale centrum over in de transportfietsen. Elke fiets maakt naar verwachting 3 rondes per dag.